Kasakatxan

Kasakatxan es un término que puede evocarnos algún remoto lugar de Asia central. Sin embargo, su ubicación es bien distinta: Casa Cachan fue un colmado sito en la parte nueva de Gasteiz, a unos pocos cientos de metros de la vieja ciudad amurallada. Pero para los vecinos, y especialmente para los más pequeños de ellos, era un lugar distante fuera de la comodidad y seguridad que proporcionaban sus murallas. Accesible solo por una cuesta a la que llamaban “El Resbaladero” debió parecerles un lugar lejano y al que costaba llegar. Hoy en día, la palabra kasakatxan -en el particular slang gasteiztarra- tiene esas connotaciones que nos llevan a lugares aparentemente extraños y distantes. Kasakatxan es nuestro particular fín del mundo.

PD: La distancia entre Casa Cachan y el casco viejo se mide en menos de 9’’ (segundos sexagesimales o arcosegundos)… una distancia birriosa.

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Kasakatxan: Aitor( Nongogoahanzangoa),un año sabático que da para mucho y Joseba Portillo, vagamundeando desde Kathmandu a Nueva Zelanda

Un año sabático da para mucho...En el caso de Aitor , todo comenzó en Nepal , y acabó en una vuelta al mundo frustrada  en la que ha cursado su particular  “Master de la Vida ", tras abandonar esa  "zona de confort " que no colmaba sus expectativas vitales .      En...

Kasakatxan : Un corresponsal en China y Motorbread, primera y última generación de panaderos en motocicleta .

Joaquin Labayen, alias "Motorbread "  representa a la primera y última generación de panaderos en motocicleta.  Joaquín decidió en 2016  dar un giro a su vida,   partiendo hacia África aunando las dos cosas que más le gustan en la vida :  hacer pan y conducir su...

Kasakatxan : Surf y volcanes en Nicaragua y Eneko Redondo, seis meses en bici por las grandes carreteras de altura de Asia Central y la isla del Sol Naciente.

Las investigaciones señalan que la palabra Nicaragua proviene de un vocablo indígena, si bien no parece estar claro su significado…Tierra rodeada de agua, Los dueños del agua, Lugar en medio del agua y otros parecidos son los significados que le dan al nombre de...

KASAKATXAN 2017/04/25 : Encaramándonos al cielo con Alex Txikón y Radio No Border, una radio itinerante.

Charlamos con  el montañero  y aizkolari Alex Txikón,  recién llegado de su intento de ascensión el Everest en Invierno, la estación preferida por nuestro invitado para sus ascensiones  .Más allá del reto deportivo,, Alex habla de si mismo como aventurero , y de la...

Kasakatxan,2017/03/21: En danza por Groenlandia , Islandia y Feroe . Reductos libertarios en el corazón de Francia .

Kasakatxan os lleva al norte acompañadas por Aritz,  bailarín ,  de la mano de un espectáculo de danza contemporánea. Invitado por  una compañía danesa,  pudo visitar lugares remotos de Groenlandia, conocer Islandia y explorar las diminutas Islas Faroe. Tras nuestro...

Rosa María Calaf: “En todo el mundo la mujer está todavia discriminada, oprimida o reprimida .Debemos contarlo y luchar contra ello”

El primer Martes de Marzo , víspera del 8 Marzo, tuvimos el  privilegio de contar en nuestros micrófonos con la presencia de Rosa María Calaf . Periodista y aventurera indómita, su abuelo fué quien  le inculcó lo que ella llama su "trotamundez congénita "  .Viajar...

Para contactar con el programa, rellena el formulario o envía un mail a kasakatxan@halabedi.eus

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Kultura

Hala Bedin

ERRAIETATIK vol. XXX | Urriko Iraultza 100 urte III

Azaroan zehar ERRAIETATIK irratsaioan Urriko Iraultzaren mendeurrena ospatzeko 3. irratsaio berezian, zinema sobietarrari erreparatu diogu. Izan ere, garaipena lortu ostean, zinema bultzatzeko apustua egin zuen botere sobietarrak, 1919an Sovkina -zinemaren ekoiztetxe nazionala- eta Estatuko Zinematografia Eskola sortu zituenean.

‘Potemkin Korazatua’ (Sergei M. Eisenstein, 1925)

«Arte guztien artean, zinema da guretzat garrantzitsuena», zioen Vladimir Leninek. Bazekien zeri buruz ari zen: %80ko analfabetismoa zuen herri batean, irratia eta zinea baitziren masa komunikaziorako eta ideia berrien transmisiorako hedabide eraginkorrenak. Sobietar Zinemaren filmografia sekulakoa bada ere, ordubete honetan lehen urteei eta zinegile esanguratsuenei begira jarri gara batez ere, honetan sakontzeko eta zinefiliarako gonbidapen xume gisa.

Iraultzaren lehen urteetan, zinemagintza berriaren inguruko teoria eta esperimentazio itzelak egin ziren, besteak beste: Lev Kuleshov-ek ‘Kuleshov Efektua’ mahaigaineratu zuen, muntai zinematografikoaren oinarriak jarriz. Ondoren, bere ikasleak ziren Sergei M. Eisenstein eta Vsevold Pudovkin, edo Dziga Vertov dokumentalgilearen eskutik, zinema sobietar abangoardistaren hastapenak iritsi ziren, muntaiaren bitartez zinema konbentzionalaren zimenduak astinduz eta Zinemaren Historian gorriz idatzitako pasarteak eta maisulanak utziz.

Beranduago, 2. Mundu Gerrarekin, Errealismo Sozialistaren nagusitzearekin eta zentsurarekin batera, sobietar zinema esperimentalaren krisia iritsi zen, 60. hamarkadan berreskuratu zen arte. Orduan, sobietar zinemaren izen propio erraldoietako beste bat iritsi zen: Andrei Tarkovsky.

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154. Alai Bedi: Naroa, Nahia, Irene, Asier eta Ekaitz. ELKARRIZKETA: Irantzu Lekue artistari

Kaixo lagunok!!

Gaurkoan hiru esatari berri izan ditugu, lehen aldiz Urkide ikastetxetik gainera, ongi etorri Irene, Nahia eta Naroa!

Eta beste bi esatari beterano ere izan ditugu, Asier eta Ekaitz, beti bezala etxetik gauzak ekarri dituzte prestatuta, artistak zarete!!

Eta artista, baita ere… gure gaurko elkarrizketatua! Irantzu Lekue gure irratsaiora etortzea lortu dugu! Entzun, entzun, ze galdera eta erantzun onak izan diren irratsaioan zehar!

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152. Alai Bedi: Uxue E., Izar eta Ekaitz

Saio honetan esatari berria izan dugu, ongi etorri Ekaitz!!

Izar eta Uxuerekin batera gauza mordoa aipatu ditugu irratsaio honetan: eskolako azterketak eta irtenaldiak, etxean eduitzeko moduko animaliak… Asmakizunak ere entzun ahalko dituzue, zinemari buruz ere aritu gara eta ipuin inprobisatu bat asmatu dugu dado magikoak erabiliz!

Espero dugu irratsaioa gustatzea, hurrengora arte!

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ERRAIETATIK vol. XXIX | Urriko Iraultza 100 urte II

ERRAIETATIK irratsaioan aurrera jarraitzen dugu Urriko Iraultzaren mendeurrena (1917-2017) ospatzeko lau irratasio bereziekin. Lehenengo saioan, Urriko Iraultzaren testuingurua jorratu genuen, eta oraingoan, eztanda historikoarekin eskuz esku zihoan iraultza kulturalari erreparatu diogu. Hau da, Errusiako abangoardia artistikoei begira jarri gara, besteak beste: margolanak, literatura, arkitektura, musika…

Lilya Brik-en erretratua (Alexander Rodchenko, 1924)


Dimitri Shostakovich (1906-1975) konpositore sobietarra, 1933. urtean

Dimitri Shostakovich konpositore sobietarraren V. Sinfoniarekin lagunduta (1937), Urriko Iraultzaren hazia erein eta honen osteko loraldia bizi zuten Errusiako abangoardia artistiko-kultural ezberdinak ezagutu ditugu. Izan ere, beste potentziekin alderatuta atzerapen handiko Errusian, XIX. mende amaieratik hasi ziren abangoardia hauek bere bidea egiten. 30. hamarkadan errealismo sozialista inposatu zen arte loratu ziren disziplina ezberdinak, iraultza eta kulturaren arteko sinergiak sortuz. Iraultzaren aldeko artea ‘fabrikatu’ zuten, mundu berri bati bidea irekiz.

«Por suprematismo entiendo la supremacía de la sensibilidad pura en las artes figurativas. Para el artista suprematista siempre será válido aquel medio expresivo que permita que la sensibilidad se exprese de modo posiblemente pleno como tal, y que sea extraño a la objetividad habitual». Kazemir Malevich

El Lissitzky – ‘Derrotar a los blancos con la cuña roja’ (1920)

Errealitatea konplexuagoa bazen ere (sakontzera animatzen zaituztegu), izen propio zein mugimendu ezberdinak identifikatu ditzakegu abangoardia hauetan. Adibidez, margolaritzan korronte ugari topatu ditzakegu, figuratibismotik abstrakzionismora bidean: neoprimitibismoa, suprematismoa, konstruktibismoa, cubofuturismoa, futurismoa, raionismoa…  Suprematismoaren korrontean, Malevich edo Lissitzky bezalako artisten izenak azpimarratuko genituzke. Bestalde, konstruktibismoa, «herritik eta herriarentzat» garatutako arkitekturarekin zerikusia duen mugimendua izan zen.

«Kaleak gure pintzelak dira, plazak gure paletak». Vladimir Mayakovsky

Vladimir Mayakovsky-ren erretratua (Alexander Rodchenko, 1926)

Literaturaren arloan, errusiar futurismoa aipatu behar dugu. 1912an, San Petersburgon, Hylaea taldeak kaleratutako ‘Publikoaren gustuari zaplastekoa’ manifestuaren harira sortu zen korronte hau. Iraultza garaian, euren artea sozialismoaren eta iraultzaren mesedetan erabili zuten. Tartean, Vladimir Mayakovsky poeta topatu dezakegu, Erraietatik-eko kideontzat ume basati kuttuna.

Datorren astelehenean, Urriko Iraultzaren mendeurrenari eskainitako 3. irratsaio berezian, abangoardia errusiarraren baitan garrantzi berezia izan zuen zinema sobietarrari begira jarriko gara.


Erraietatik vol. XXVIII | Urriko Iraultza 100 urte I

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